بسم الله الرحمان الرحیم
قرآن کریم قطع نظر از جنبه آسمانی آن به تصدیق دوست و دشمن عالی ترین کتابی است که در روی زمین بر روی
کاغذ منعکس شده و تا ابد نظری پیدا نخواهد کرد.
قرآن دائره المعارف بزرگی از مطالب اخلاقی و دستور های اجتماعی است که با فصیحترین عبارات و شیواترین
تعییرات به عرصه ی ظهور در آمده است.
این کتاب بزرگ با این مطالب عالیه برای غیر عرب آنطور که باید مفهوم نیست - تعابیر و استعارات علمی و ادبی و
اصطلاحات خاص و مخصوصا تنوع موضوعات آن سبب می شود که قارئین غیر عرب در فهم مطلب و درک مفاهیم و
استنباط نکات اساسی آن حیران بمانند و کما هو حقه به مطالعه آن رغبت ننمایند -
در صورتی که هر گاه موضوعات و مباحث آن طبقه بندی و با زبان ساده ترجمه میشد
برای مردم دنیا و بالاخص ما مسلمانان فارسی زبان شیرین ترین اثر و جذاب ترین کتابی برای مراجعه و مطالعه
بود.
منابع:
400.1نکته از تفسیر نور(عباس بابائیان)
*در قیامت دوزخیان آرزو های متعددی دارند، از جمله:
(شوری،44)آیا راهی برای بازگشت هست؟
(زمذ،58)ای کاش عمری دیگر بود تا از نیکوکاران می شدم.
(مؤمنون،100)پروردگارا!مرا باز گردان تا عمل نیک انجام دهم.
(سجده،12)ما را بازگردان تا کار نیک انجام دهیم.
1) آمادگی برای مرگ، نشانه ی اولیا ی خداست.(جمعه،6)
2)جایگاه مرگ در زندگی انسان ها همچون گردنبند بر روی سینه ی دختران است.(این تشبیه از امام حسین علیه
السلام در آستانه ی سفر به کربلاست.)
3)مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزله ی تغییر در حیات و شیوه ی زندگی است، مانند لباسی که تعویض
می شود.(بحار،ج6،ص154)
4)هر کس از انسان ها به نحوی از این جهان رخت بر می بندد، بعضی با سخت ترین حالات و عده ای مثل بو کردن
گل.(بحار،ج6،ص152)
5)ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده ای است که یا سوخت ندارد (نهج البلاغه،حکمت77)یا بار قاچاق و کالای
ممنوعه حمل می کند(گناهکار است) و یا آماده ی رانندگی نیست، وگرنه ترس چرا؟
سؤال : هدف از آفرینش انسان چیست؟
پاسخ:قرآن چهار هدف را برای آفرینش انسان بیان کرده است:
الف)عبادت کردن.در قرآن می خوانیم: ما جن . انس را جز برای عبادت نیافریدیم.(ذاریات،56)
ب)انتخاب راه صواب و ناصواب و رسیدن به رشد و کمال در سایه آزمایش های الهی.(ملک،2)
ج)آبادی و عمران زمین . قرآن می فرماید: خداوند شما را از زمین آفرید و شما زا بر آبادی آن گماشت.(هود،61)
د)رحمت بر مردم. قرآن هدف دیگر خلقت را رحمت خاص خداوند بر مردم ذکر می کند و می فرماید:(انسان ها)برای آن
آفریده شدندکه به رحمت خاص خداوند هدایت شوند.(هود،119)
*گر چه همه ی نام ها و صفات الهی نیکوست و خداوند همه ی کمالات را دارد که قابل احصا و شماره نیست، اما در
روایت، بر99 اسم تکیه شده، که در کتب اهل سنت مانند صحیح مسلم، بخاری، ترمذی نیز آمده است.و هر کس خدا
را با آنها بخواند، دعایش مستجاب می شود.(تفاسیر المیزان و نمونه) و هر کس که آنها را شماره کند، اهل بهشت
است.البته تنها شمردن لفظی و با حرکات لب نیست، بلکه توجه و الهام گرفتن از این صفات و اتصال به آنهاست.این
99اسم عبارتند از:
الله ، اله ، الواحد ، الاحد ، الصمد و ..... (تفاسیر مجمع البیان و نور الثقلین؛ توحید صدوق )
*در قرآن، اسامی خدا تا 145 نام آمده و عدد 99 در روایات، یا برای این است که برخی نام ها قابل ادغام و تطبیق بر
بعض دیگر است، یا مراد این است که این نام ها در قرآن نیز هست، نه اینکه فقط این تعداد باشد.
صفحه قبل 1 صفحه بعد